A: An Autopsy

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Adman by day, music writer by night. Closet metalhead on weekends. You may find me weird, but that's just probably you.

I quit smoking and proud of it

Friday, September 16, 2011

Zon terlarang antara blok A dan B

Ucop memang skeptikal sedari kecil. Hantu setan momok hatta UFO memang dia tak percaya langsung. tapi Ultraman (terutamanya Ace, sebab khunsa) dan Satria Baja Hitam dia percaya pulak wujud. Sikap tak percaya perkara-perkara aneh dan pelik ni terbawa-bawa sampai Ucop masuk ke sekolah berasrama penuh. Minggu pertama orientasi, waktu assembly* di hostel yang dianjurkan oleh senior tingkatan 4 (dan jugak segelintir tingkatan 3 yang terasa gangster)mengingatkan pelajar-pelajar tingkatan 1 agar tidak sesekali melalui kawasan lapang berumput di antara blok A dan B. Fawwaz, budak katil sebelah Ucop, memang jenis suka bertanya sekonyong-konyong tu jugak melayangkan pertanyaan ' abang, kenapa pulak kitorang tableh lalu?', yang merupakan satu taboo dalam assembly, yakni tak boleh bertanya sebelum sesi tamat. Selepas disauk barang sepenumbuk dua ke perut, barulah Fawwaz mendapat jawapan.

"Sebab kat kawasan tu ada UFO waktu malam" jawapan yang buat semua junior dalam bilik tu terkedu dan telan air liur. "Kitorang sayang korang, kitorang tanak korang kena apa-apa okay" jelas senior yang badan paling berketul tu, dengan nada abang kawasan. Semenjak arahan tu dikeluarkan, takde seorang pun budak tingkatan satu lalu kawasan berumput tu, malahan kawasan blok A dan B. Takut punya pasal. Tepat pukul 11 malam semua dah siap berkelubung dalam selimut kat katil masing-masing. Mana-mana yang nak kencing tu kena berteman, mana yang lapar nak snacking tengah malam kenalah bertahan sampai esok.

Ucop tak puas hati. Dia mana percaya UFO semua ni, dia rasa dia nak buktikan kata-kata senior tu salah. Malahan dia berazam nak buktikan senior yang bajet tough malam semalam tu sebenarnya penakut. Malam tu lepas prep Ucop usha-usha kawasan yang dikatakan selalu ada UFO tu. Takde apa-apa pun. Ucop kumpulkan keberanian sebelum melangkah ke kawasan berumput tu. Sekali. Takde apa-apa. Ucop ronda lagi.

Bunyi berdesup melepasi telinga Ucop. Babi! Serangan alien! Jerit batin Ucop. Suppp! Supp! Supp! Sial UFO serang aku ni, tukas Ucop sambil elak benda aneh yang berdesup-desup menjunam ke tanah berumput situ. Ucop dongak ke sumber serangan tu.

"Woi, kau pegi dewan makan, amik aku kuih untuk supper, aa tu piring aku.Cepat sikit!"
"Weh kau hantar pinggan aku tu pegi dining hall!'
"Woi form one! Kau ingat piring aku tu boleh pergi sendiri dining hall ke nak amik kuih?Deras!"
Shit. Patut la diorang kata jangan lalu situ. UFO konon sumpah Ucop tak berhenti-henti ke dewan makan.

*Assembly - perhimpunan haram dianjurkan oleh senior-senior dengan memanggil junior-junior berkumpul di dalam sebuah bilik. Selalu diiringi upacara menghukum junior, namun tidak semestinya diakhiri dengan pukul-memukul.

No comments:

Related Posts with Thumbnails