A: An Autopsy

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Adman by day, music writer by night. Closet metalhead on weekends. You may find me weird, but that's just probably you.

I quit smoking and proud of it

Saturday, October 29, 2011

Keputusan penting demi masa depan

Ucop masih tak boleh terima hakikat yang baru berlaku 30 minit tadi. Dada Ucop rasa nak meletup. Dia berlari ke tandas dan mengurung diri sorang-sorang. Babi! Maki ucop sendiri. Ucop rasa takut. Macam nak nangis. Tiba-tiba entah macam mana dia termonolog pulak dalam kubikel jamban duduk tu.

"Apa kau nak dari aku ha? Aku cuma nak hidup dengan tenang! Aku datang sekolah ni nak belajar, bukan untuk benda lain! Jangan cuba nak buat aku terpesong. Ini semua godaan syaitan! Setan! Jawab la sial!" sebelum disambut dengan simbahan air dari kubikel sebelah. "Pukimak, dalam jamban pun nak buat perangai, bodoh!" jeritan kedengaran dari kubikel sebelah disusuli bunyi zip ditarik kuat. Ucop terdiam. Lepas itu dia kuatkan semangat dan keluar dari kubikel tu dan keluar tandas dan menuju ke suatu destinasi.

Ucop berkali-kali ingatkan diri dia yang keputusan ni sangat penting untk masa depan dia. Dia mesti laksanakan jugak. Ucop berhenti di kolam Taman Sains yang nyata berkeladak dengan lumut. Ucop tarik nafas dalam-dalam "Saya tak nak jadi adik angkat akak sebab saya kena tumpukan perhatian kat pelajaran. Ni semua buang masa." Lega jugak akhirnya. Senior perempuan form 4 overweight yang mendengar kata-kata Ucop, antara lain hobinya kumpul adik angkat terus berubah muka, lantas berlari pulang ke hostel dengan air mata bercucuran. Hari ini, satu lagi insan di sekolah tu terselamat dari menjadi mangsa trend adik/akak angkat. Syukur.


No comments:

Related Posts with Thumbnails