A: An Autopsy

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Adman by day, music writer by night. Closet metalhead on weekends. You may find me weird, but that's just probably you.

I quit smoking and proud of it

Tuesday, June 22, 2010

This your non-standard, darker jazz band!

Dulu bila sebut jazz, gua akan mencemik dan segera terbayang Sheila Majid serta imej-imej pemain saksofon berkulit hitam (antaranya). Pada gua waktu itu, jazz music yang bosan dan lemau. Hanya untuk orang kaya dan perasan nigger, paling kuat pun, nak kasi nampak cam high taste in music. macam prejudis jugak la. Tapi yang gua tak tau jazz ni banyak jenis, dan jazz ni main jugak pengaruh dalam music metal (sapa layan Atheist terutamanya mesti setuju!), takpun ada jugak yang gua jumpa band jazz yang ada unsur grind! Gila ah, two distinct genre bole kasi gabung pulak lol (band tersebut adalah John Zorn and the Naked City)!Despite the fact JZatNC plays a very eccentric music, I still don't see jazz as an interesting music,until...


I listened to Bohren und der Club of Gore! I must say I owed a huge thank you to this blog (to which I forgot the URL,damn!) for posted a video clip of BUDCOG's On Demon Wings. I was caught and fell in love with the band instantly. Instantly I tell ya! So uh..yeah BUDCOG jenis main jazz yang super slow dengan ada unsur-unsur ambient. Tak keterlaluan kalau cakap diorang ada nilai-nilai doom lah. Tapi ada juga label BUDCOG ni main noir jazz (ni gua lagi setuju,karang gua cite pasal apa). Bagi gua, band ni main porn jazz! Hahaha sebab mengingatkan gua kat scene-scene panas dalam mana-mana film (kan selalu scene camni ada soft jazz background music, ada saksofon terutamanya). Senang cakap, music BUDCOG ni tema yang sesuai untuk orang beromen! kahkah!



Still Am Tresen (dari Dolores,2008)

Bohren und der Club of Gore (akan direfer sebagai BUDCOG atau Bohren pasni), as the name implies (und der) berasal dari Germany. Yang menariknya,asalnya line up band ni berasal dari pecahan band-band yang sebelum ni main music yang jauh beza dari jazz. Sumpah dowh jauh gila beza! Apa taknya ada yang main hardcore punk la apa tah lagi. nak tau lagi pegi ah wiki, gua malas nak cerita,baik copy paste aje hahaha~ So anyway, album pertama yang gua dengar dari Bohren adalah Sunset Mission, yang bagi gua memang album terbaik hasil diorang la. Bagi gua, Sunset Mission telah meletakkan satu benchmark untuk music noir jazz. Apa taknya, lagu-lagu dalam ni semuanya catchy dan mmm,sexy. Senang cakap, lagu-lagu Sunset Mission semuanya boleh jadi soundtrack untuk film noir! Apa tu film noir? Tolong pegi search sendiri, tapi untuk sekadar menyedapkan cerita, noir film tu macam film-film gangster era 40s,50s gittew lah. Kalau film local, cuba refer kat Kala Malam Bulan Mengambang (ye film ni tahun millenium punya tapi dia bawak unsur noir). Film noir dia selalu ada unsur-unsur misteri, hardboiled detective,city infested with criminals pastu mesti ada damsel in distress yadayada you get the idea?Good!



On Demon Wings (dari Sunset Mission)

Tapi album sebelum dan selepas Sunset Mission memang sangat berlainan. I learnt that Sunset Mission was intended to be a mainstream and a very accesible album.It's true. All pre-Sunset Mission albums tend to sound like a very psychotic and scary (saxophone player made his appearance beginning from Sunset Mission,replacing guitarist), because of the detuned guitar sound, while post-Sunset Mission albums are very minimalist,almost like ambient and saxophone seems like almost wiped out from the records (padahal saksofon dia layan gila tuuuuuuuu!). Anyway, yang jadi faveret gua selain Sunset Mission, adalah Mitleid Lady dan Dolores. yang penting diorang punya sound memang jadi kegemaran gua, yang cuba nak lari dari bunyi bingit metal, tapi still nak music berunsur gelap dan depressive hahah.

Kekuatan Bohren pada gua adalah saxophone dia dan piano/mellotron/rhodes,yang mampu membangkitkan rasa ambient yang secukup rasa dan tak membosankan (lagu diorang panjang-panjang jugak sebenarnya). Dengan double bass (bukan bass guitar ya) dan drums (yang kebanyakan masa hanya mainkan hihat dan ride) yang sekadar bertindak sebagai filler, lagu-lagu Bohren memang untuk gua dengar bila masa bersantai. Bila masa gua dengar? Selalunya bila gua keja sampai malam, bila masuk waktu senja je gua pasang kuat-kuat kat office. Takpun kalau kat rumah, gua akan padamkan lampu bilik,pasang lilin dan pasang Bohren kuat-kuat. Cun habes. Takpun macam kawan gua, dia pasang lilin aromaterapi, rendam dalam bath tub dan pasang Bohren. Itu lagi hebat!



Mitleid Lady (dari Mitleid Lady EP)

Jadi apa tema music Bohren ni since diorang memang takde lirik? Judging from the song title sumanya, mostly berkenaan dengan dark side of life, urban decay, keruntuhan moral, kematian dan segala yang gelap dan negatif. Tapi tu hanya pendapat gua la. yang penting music Bohren memang masuk dengan gua dan sememangnya alternatif buat gua kalau nak lari dari music yang bingit. Recommended!

No comments:

Related Posts with Thumbnails