A: An Autopsy

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Adman by day, music writer by night. Closet metalhead on weekends. You may find me weird, but that's just probably you.

I quit smoking and proud of it

Thursday, May 28, 2009

With a burning passion, I go!

Siol. Gua tengah sedap tulis tadi tiba-tiba Firefox gua crash. Habeh semua! Gua jadi malas nak tulis. Hish.



Semalam Azim datang sini, ajak gua lepak Mash Nasi Ayam. Kedai paling kult sebab memang ramai gila datang sini sampai penuh. Gua tak tipu ah. Dengar cerita pun si mamat ni lemau sangat duduk Kota Damansara, tu yang datang lunch sini. Sanggup kau eh? Lol. We talked and talked ah but I'm not gonna write it down here mannnnnnnn. Kinda personal dowh.

Tapi yang menarik perhatian gua masa lepak tu (kitorang lepak depan masjid yang ada sekolah agama, amacam?), somehow mengingatkan gua zaman sekolah dulu. Bukan gua sorang aje, Azim pun sama. Ala lu orang kan mesti perasan punya, bila tamat waktu sekolah, mesti ramai orang-orang yang jual snack dah tunggu luar pagar kan kan. Ala yang uncle jual aiskrim, akak jual jambu potong (buah lain pun ada), brader yang jual soya dan macam-macam lagi ah. Gua yakin lu orang pun pernah mengalami situasi yang sama dulu. For instance dulu gua suka betul beli sengkuang yang disapu jam tuh sambil ditabur kacang. 20 sen aja lol. Tapi sampai skang misteri apa yang disapu kat sengkuang tu, gua pun tak tak dapat ungkaikan. Si Azim pulak cerita pasal pakcik yang jual sate lekor (aneh eh?ala keropok lekor bulat-bulat yang dibakar) kat sekolah dia dulu. Heh, its so happen ada sorang pakcik jual menda tu semalam. Wei bro, next time OU pulak ke apa?

Tikus mati yang gua jumpa masa berjalan balik.

____________________________________________________________________________

Jadi pagi ni gua meronda macam biasa. Dan gua guna jalan yang lain lagilah. Takde apa yang menarik, ye ahh orang pergi kerja apa yang bestnya? Gua pun sebenarnya takde mood sangat tapi gua paksa jugak. Cuma ada sekali la bila gua lalu kat stesen bas depan sekolah rendah gua tu, ada sorang makcik ni. Gua bajet dia pendatang ah dari accent dia. Biasa ah wei tempat gua ni boleh consider international apa. Macam-macam warna ada. Anyway, yang buat gua tersengih tu pasal ni ha. Dia duk on the phone dengan menda tu ditekap kat telinga, macam biasa ah. Tapi yang buat gua rasa semacam tu, apahal la siol kuat benar suara orang yang cakap dengan dia tu? Gua yang dari jauh pun bole dengar,sumpah! Gila guna loudspeaker la tuh, pastu pekup kat telinga!

Macam biasa bila gua berjalan sorang-sorang gua akan selalu terfikir. Tadi gua lalu kat stall roti canai yang gua selalu singgah masa gua sekolah rendah dulu. Heh, zaman kecik anak kann. Gua selalu singgah situ sebelum gua pergi sekolah dan akan order roti john. Tiap-tiap hari. Gua rasa dia punya roti john gila kult ah. Memang gua suka gila. Tahun berganti tahun gua perhati perubahan brader tu. Dari dia muda, and baru kawin masa tu, sampai la sekarang kepala dah putih. Dari dia ada stall kecik buruk tu menumpang kat kedai sebelah, sekarang dia dah beli kedai tu dan jadi milik dia. Gua bajet brader tu mesti dah ada beberapa orang anak.

Sama ah pakcik jual nasi lemak yang dekat hujung lorong rumah gua. Gua ingat lagi dulu dia jual nasik lemak dia pakai cart aje, alih-alih skang dah ada satu spot, siap ada kerusi meja khemah, lengkap dengan macam-macam. Siap gajikan pembantu lagi. 10 years. Dalam tempoh tu berubah. Dan gua pasti semuanya perlukan kegigihan, kesabaran dan sedikit nasib baik. Gua yakin diorang pun mesti ada dalam sehari meratap betapa penatnya diorang, betapa nak putus asanya jualan tak berapa menjadi. Tapi gua pasti jugak selebih hari yang lain diorang bekerja keras dan terus menerus memasang harapan nak berjaya, whatever their goals will be. Jadi gua agak terinsaf sekejap lar bila gua jalan-jalan tadi. Eh, kira ada guna jugak la kan gua jalan-jalan. Anyway pengajaran yang gua dapat, menda yang kita nak bukan datang bergolek sekelip mata, dan perlu disusuli dengan kerja keras dan passion. Kadang-kadang menda yang too good to be true (macam menda yang tak disangka-sangka jadi dan cam gila tak real) ni pun boleh memakan diri. yelah, menda camni mesti datang, with a price. Eh paham ke? Jadinya menda yang datang perlahan-lahan tu lar lagi baik. Gua insaf lar dan malu sikit bila gua jadi susah hati pasal tak dapat kerja lagi. Gila tak logik eh, hantar resume pagi ni, malam kang mula risau entah apa-apa. Haha. Gua kena bagi masa sikit lah. Masa yang ada ni gua cuba manfaatkan tanya orang sana-sini, tanya selok belok industri macam mana. Gua tanya senior-senior gua, gua tanya kenalan-kenalan gua yang kerja kat advertising industry( thanks ah Karen kasi gua advice malam semalam). Gua harap bila gua masuk industri, gua dah bersedia. Booyah!

No comments:

Related Posts with Thumbnails